Huiswerk video’s; Zijwaartse Bewegingen

HUISWERK VOOR DE SPELERS MAAR OOK DIRECT VOORBEELDEN VOOR TRAINERS!!

Tijdens de programma’s die we met 4-Skills aanbieden, stimuleren we het domineren van de 1v1 situatie. In opbouw leren we jou allerlei Trucs en Skills aan om deze 1v1 situatie te winnen. Hierbij houden we rekening met de verschillende kanten waar vanuit een verdediger jou kan aanvallen. Jij leert deze verschillende situaties te herkennen en de juiste beslissing te maken. Belangrijker nog; jij beheerst nu ook de techniek om de latere tactiek goed uit te voeren!!

Hieronder zie je verschillende bewegingen om de bal weer ZIJWAARTS mee te nemen. Dit kan wanneer je tegenstander vanaf de zijkant (rechts of links) of vanuit een hoek druk op je zet. Let er dan wel op dat je je lichaam tijdens de beweging tussen de bal en tegenstander houdt. Het is daarom zeer belangrijk dat je de bewegingen zowel met je rechter- als linkerbeen traint. Welke beweging je waar naar toe maakt hangt namelijk er vanaf waar je tegenstander staat. Dit is heeeeel belangrijk!! Maar dat is voor later…eerst de bewegingen goed in trainen met zowel je linker- als rechterbeen.

We laten je de bewegingen stap voor stap, eerst wat langzamer, dan weer sneller zien, zodat je dit thuis ook goed kan oefenen. Ook geven we enkele tips dat wanneer het goed gaat, je het jezelf steeds moeilijker kan maken. Zo kun je steeds de volgende stap zetten om specialist te worden in deze specifieke bewegingen. Zo word je beter en beter en beter…….Goed oefenen thuis en op de training dus!! En weet…..fouten maken geeft helemaal niets!! Start lekker rustig en ga pas versnellen wanneer het goed gaat. Zo bouw je het steeds verder op. Wanneer het echt heeeeeel goed gaat, kun je zelfs meerdere bewegingen achter elkaar gaan maken!! Hoe super gaaf is dat!

V-Move:

Uitvoering beweging:

Zet je voet op de bal en haal de bal schuin naar achteren. Draai nu je schouder naar de andere kant en neem de bal met binnenkant voet mee. Dit met dezelfde voet. Je kan de bal ook buitenkant voet meenemen. Beiden is mogelijk. Het gaat dus er om dat je net doet of je bijvoorbeeld naar links gaat; maar met deze beweging snel naar rechts gaat.

Tijdens dribbelen, dribbel je bijvoorbeeld schuin naar links; je zet je rechtervoet op de bal en haalt de bal snel schuin naar achteren. Je draait je schouder snel mee naar rechts en met je rechts binnenkant voet neem je de bal nu naar rechts. Zorg dat je na de beweging de controle behoudt door de bal kort bij je houden.

Moeilijker maken;

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken zodat je sneller kunt draaien.
  2. Maak een schietbeweging en maak dan snel de V-Move.  De tegenstander denkt dan namelijk dat je gaat schieten, maar plots maak je de V-Move en ben je weg. Super gaaf is dat!! Zo zet je je verdediger echt op het verkeerde been.

L-Move:

 

Uitvoering beweging:

Zet je voet op de bal en haal de bal recht naar achteren. Met je standbeen ga je nu goed door je knie heen, zodat de bal goed achter je lichaam komt. Nu met dezelfde voet, met de binnenkant de bal achter je lichaam naar de zijkant plaatsen. Kijk maar eens goed naar het filpmje hoe je dit doet. Doe eerst rustig oefenen. Lukt het goed, ga je steeds sneller. Oefen zowel met links als rechts!!

Moeilijker maken:

  1. Na de L-Move beweging, neem je de bal direct met je buitenkant voet mee, van je andere been. Dus heb je bijvoorbeeld de L-Move met je rechterbeen helemaal gedaan, dan neem je direct de bal met je linkerbuitenkant voet mee om direct weer door te dribbelen. Zo behoud je de volledige controle.
  2. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken zodat je sneller kunt draaien.
  3. Maak een schietbeweging en maak dan snel de V-Move. De tegenstander denkt dan namelijk dat je gaat schieten, maar plots maak je de V-Move en ben je weg. Super gaaf is dat!! Zo zet je je verdediger echt op het verkeerde been.

 

Overstap

Uitvoering beweging:

Stap 1: Maak de beweging of je gaat schieten, raak echter niet de bal, maar stap schuin over de bal heen

Stap 2: Je staat nu kruislings op je benen; zet je standbeen terug naast je andere been, zodat je weer goed staat

Stap 3: Neem de bal nu buitenkant voet mee naar de zijkant ( Dus je doet net op je naar rechts gaat schieten, maar gaat snel naar links weg dribbelen met deze Overstap-beweging)

Moeilijker maken:

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken, zodat je sneller kunt wegdraaien.
  2. Voor de beweging net doen of je schiet en dit zo echt mogelijk doen. Je tegenstander moet je echt geloven. Dan snel de Overstap beweging maken en je tegenstander op het verkeerde been. Oleeeeee!!

 

Binnen- Buitenkant voet beweging

Uitvoering beweging:

Je dribbelt schuin een kant op ( bijvoorbeeld naar rechts). Hiermee doet je net of je dus naar rechts gaat. Plotseling kap je met je rechts binnenkant voet naar binnen, en neem je direct de snel met je buitenkant voet links mee. Weg ben je!!

Moeilijk maken:

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken, zodat je sneller kunt wegdraaien.
  2. Uiteraard met beide benen weer trainen; dan kun je deze beweging straks met beide benen perfect uitvoeren!!

 

Afdraai Beweging

Uitvoering beweging:

Een hele fijne beweging waarbij je snel wegdraait en je lichaam goed tussen bal en tegenstander houdt.

Je dribbelt bijvoorbeeld naar links waarbij je de bal naar achteren kapt met je rechter binnenkant voet. (Dribbel je naar rechts, dan draai je alles om) Je draait je schouder hierbij naar binnen. Nu heb je je lichaam tussen bal en tegenstander. Met je rechter binnenkant voet versnel je nu naar de andere kant.

Moeilijker maken:

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken, zodat je sneller kunt wegdraaien.
  2. Voor de beweging net doen of je schiet en dit zo echt mogelijk doen. Je tegenstander moet je echt geloven. Dan snel de Afdraai-beweging maken. Weg ben je!!

 

Ronaldo

Uitvoering beweging:

De kinderen hanteren voor deze beweging vooral de naam; Ronaldo. Doen wij dit ook gewoon!!

Je dribbelt hierbij schuin naar rechts, net doen of je dus echt naar rechts gaat. Met je rechter binnenkant voet, kap je de in 1x achter je standbeen naar links en verander je dus van kant. Je verdediger zal compleet op verkeerde been staan!!

Moeilijker maken:

  1. Na de Ronaldo beweging, neem je de bal direct met je buitenkant voet mee, van je andere been. Zo behoud je de volledige controle.
  2. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken zodat je sneller kunt draaien.

Matthews

Uitvoering beweging:

Deze beweging noemen we The Matthews, naam van de speler die deze beweging vaak deed.

Je dribbelt schuin een kant op. Je neemt hierbij de bal 2x met je binnenkant voet mee naar dezelfde kant. Dan plots neem je de bal met je buitenkant voet de andere kant mee op. Woesssjjjjjjjj……en verdwenen ben je!!

Moeilijker maken:

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken, zodat je sneller kunt wegdraaien.
  2. Uiteraard met beide benen weer trainen; dan kun je deze beweging straks met beide benen perfect uitvoeren!!

 

Combinatie; Overstap – schaar

Alle bewegingen die je tot nu toe hebt beoefend kun je combineren. Belangrijk is namelijk dat je onvoorspelbaar blijft. Als je altijd dezelfde beweging doet op het veld, zullen je tegenstander minder snel er in trappen, omdat ze je door hebben. Dus is het gaaf je creativiteit te gaan gebruiken en bewegingen te gaan combineren.

Als voorloper van de aanvallende bewegingen in ons volgende blok, zie je hier onze combinatie Overstap- Schaar.

Hier maak je dus eerst de Overstap-beweging, om direct de schaar er achteraan te maken. 2 bewegingen dus in 1 beweging. Dat is dus echter wel super gaaf. Train eerst echter alle bewegingen apart. Dan ga je lekker combineren. Weet je wat ook leuk is? Gewoon een nieuwe beweging verzinnen. Oefen je eigen beweging en ga deze hard oefenen. Dan benoemen de mensen straks misschien wel jouw naam naar deze beweging.

Heeeeeeel veel plezier en succes met oefenen!!! En niet opgeven wanneer het even niet lukt he!! Dat overkomt ons allemaal!! Gewoon lekker doorgaan!!