Huiswerk video’s; Bewegingen aanvallend

HUISWERK VOOR DE SPELERS MAAR OOK DIRECT VOORBEELDEN VOOR TRAINERS!!

Tijdens de programma’s die we met 4-Skills aanbieden, stimuleren we het domineren van de 1v1 situatie. In opbouw leren we jou allerlei Trucs en Skills aan om deze 1v1 situatie te winnen. Hierbij houden we rekening met de verschillende kanten waar vanuit een verdediger jou kan aanvallen. Jij leert deze verschillende situaties te herkennen en de juiste beslissing te maken. Belangrijker nog; jij beheerst nu ook de techniek om de latere tactiek goed uit te voeren!!

Hieronder zie je verschillende zeer AANVALLENDE bewegingen . Dit kan bijvoorbeeld, wanneer je frontaal, ofwel recht op je tegenstander afgaat en je je tegenstander wilt gaan uitspelen. Dit, zodat je daarna kunt scoren of een man-meer-situatie op het veld creëert. Een tegenstander kan hierbij ook uit een hoek komen. Het is daarom zeer belangrijk dat je de bewegingen zowel met je rechter- als linkerbeen traint. Welke beweging je waar naar toe maakt hangt namelijk er vanaf waar je tegenstander staat. Dit is heeeeel belangrijk!! Maar dat is voor later…eerst de bewegingen goed in trainen met zowel je linker- als rechterbeen.

We laten je de bewegingen stap voor stap, eerst wat langzamer, dan weer sneller zien, zodat je dit thuis ook goed kan oefenen. Ook geven we enkele tips dat wanneer het goed gaat, je het jezelf steeds moeilijker kan maken. Zo kun je steeds de volgende stap zetten om specialist te worden in deze specifieke bewegingen. Zo word je beter en beter en beter…….Goed oefenen thuis en op de training dus!! En weet…..fouten maken geeft helemaal niets!! Start lekker rustig en ga pas versnellen wanneer het goed gaat. Zo bouw je het steeds verder op. Wanneer het echt heeeeeel goed gaat, kun je zelfs meerdere bewegingen achter elkaar gaan maken!! Hoe super gaaf is dat!

 

Schijnbeweging

Dubbele schijnbeweging

Uitvoering beweging:

Bij de schijnbeweging laat je de tegenstander denken een kant op te gaan door met je standbeen die kant in te stappen. Dan neem je de bal stiekem snel met je andere buitenkant voet mee de andere kant mee op en versneld. En je bent weg!! Bij de dubbele schijnbeweging stap je 2x in, voordat je de bal met je buitenkant voet versneld mee neemt. Kijk nog maar eens goed naar het filmpje. Dan zie je dat precies. En let op; wanneer je versneld wegdribbels; houd de controle.

Stap 1: Ga met je linkerbuiten kant voet over de bal heen en zet je been naast de bal; ga goed door je knie heen nu

Stap 2: Met je buitenkant voet rechts neem je nu snel de bal mee…..toedeledokie!!

Moeilijker maken;

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken zodat je sneller kunt draaien.
  2. Maak een dubbele schijnbeweging!!  Super gaaf is dat!! Zo blijf je ook onvoorspelbaar voor de tegenstander.

 

Enkele Schaar

Uitvoering beweging:

Zoals ik altijd zeg; ‘al schaatsend gaan we over de bal heen’; om jonge spelers deze beweging aan te leren. ‘ Schaats maar met mij mee!’

Laten we er vanuit gaan dat je de schaar met je rechterbeen gaat doen. ( met links draai je het precies om)

Stap 1: Je doet net of je naar links gaat en met je linkervoet ga je om de bal heen. Je raakt de bal niet aan, en ‘stapt’ zo eigenlijk over de bal heen. Ga hierbij goed door de knieën, zodat de tegenstander echt geloofd dat je naar links gaat.

Stap 2: Met je buitenkant voet rechts neem je de bal mee naar rechts. Versnel direct na je beweging. Weg ben je!

Moeilijker maken:

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken zodat je sneller kunt draaien.
  2. Maak een dubbele schaarbeweging (zie filmpje hieronder)!!
  3. Lukt ook een driedubbele schaar? Of een Overstap – Schaar? Combineer de bewegingen samen die je geleerd hebt. Bijvoorbeeld de Matthews-Schaar (zie filmpje hieronder)

 

Dubbele Schaar

 

Combinatie: Matthews – Schaar

Uitvoering beweging:

Je neemt de bal 2x binnenkant voet mee een kant op. Met je rechter binnenkant voet bijvoorbeeld naar links. Je zou dan normaal met de Matthews de bal snel buitenkant voet rechts meenemen naar de rechterkant. (je wisselt snel dan dus van kant) Nu echter ga je met je rechtervoet om de bal heen, om de bal toch links buitenkant voet mee naar links te nemen en te versnellen. Ofwel; de combinatie Matthews – Schaar). Houd bij het versnellen weer de controle. Bal dichtbij je houden.

Stap 1: tik de bal 2x met je rechter binnenkant voet mee naar links ( blijf hierbij op standbeen staan)

Stap 2: Ga nu snel met je rechterbuitenkant voet om de bal heen.

Stap 3: Zet je rechtervoet naast de bal en ga hierbij goed door de knie ( net doen of je naar rechts gaat)

Stap 4: Je neemt de bal nu snel links buitenkant voet mee naar links.

 

Dubbele Overstap:

Uitvoering beweging:

De dubbele- overstap is ook een zeer leuke beweging. Weten we nog de enkele overstap? Bij de Dubbele Overstap, stappen we bij stap 3 nog een keer extra over de bal. Kijk maar naar de stappen hieronder.

Stap 1: Maak de beweging of je gaat schieten, raak echter niet de bal, maar stap schuin over de bal heen ( met rechtervoet b.v)

Stap 2: Je staat nu kruislings op je benen; zet je standbeen terug naast je andere been, zodat je weer goed staat

Stap 3: Nu stap je nog een keer met je linkervoet over de bal heen naar binnen

Stap 4: Neem de bal nu met buitenkant voet mee naar links en versnel

 

Tikkie-Takka

Uitvoering beweging:

In 1 vloeiende beweging tik je de bal 2x snel binnenkant voet me je mee. Je doet hierbij net of je een kant op gaat, maar gaat snel toch de andere kant op.  Bijvoorbeeld je tikt de bal met je rechter binnenkant voet mee naar binnen, direct neem je de bal met je linker binnenkant voet mee de andere kant op. Kijk maar goed naar het filmpje. Hoe snel gaat dat zeg!! Snel tikkie en takkaaaaaa…..weg ben je!! En let ook hier weer op; houd balcontrole bij het versnellen wanneer je de beweging hebt gemaakt.

Stap 1: Tik de bal met je rechts binnenkant voet naar je linkervoet (richting links dus)

Stap 2: Met je linker binnenkant voet tik je de bal toch snel naar rechts

 

Zidane 

Uitvoering beweging:

Stap 1; Dribbel en je standbeen naast de bal. ( de bal ligt nu eigenlijk onder je lichaam)

Stap 2: Je draait je linkerschouder naar buiten ( wanneer je de Zidane met links doet)

Stap 3: In je draai leg je de bal rechts onderkant voet naar de zijkant (buitenkant) en zet je je rechtervoet schuin achter de bal

Stap 4: Bij het afmaken van je draai, neem je de bal nu direct onderkant voet links mee……oleeeeeee en versnellen maar!!

 

Side Step:

Uitvoering beweging:

Stap 1: Sleep de bal met je onderkant voet naar de zijkant, buitenkant toe.

Stap 2: Je neemt de bal echter direct weer mee de andere kant op met dezelfde binnenkant voet in 1 vloeiende beweging.

Moeilijker maken: 

  1. Beweging sneller uitvoeren door goed door je knieën te gaan en op je tenen te werken zodat je sneller kunt draaien.
  2. Direct buitenkant voet meenemen om direct de controle te behouden in je versnelling
  3. Pas direct een twee beweging toe; combineer dus twee bewegingen.

Side Step versneld:

 

Rainbow Flick

Uitvoering beweging:

Stap 1: Klem de bal tussen je linker- en rechter binnenkant voet.

Stap 2: Je leunt je schouder ver naar beneden (linker schouder naar beneden laten ‘vallen’

Stap 3: Rol de bal  nu met je rechtervoet een stuk over je linker binnenkant voet heen.

Stap 4: Met je linker binnenkant voet wip je de bal nu omhoog.

Moeilijker maken:

Wanneer je de bal verder over je binnenkant legt, en een hardere wip beweging maakt, kun je de bal over je hoofd heen meenemen zoals in het filmpje. Daarvoor moet je heeeeeeeeel veel oefenen!! Geef dus niet als het in het begin nog helemaal niet lukt. Dit is een moeilijke!!

Veel succes met oefenen elke dag!! Wees creatief ook met het zelf bedenken van leuke bewegingen en combinaties. En weet; nooit opgeven, altijd doorgaan!! Om de beweging echt vloeiend/ perfect te doen, zal je dit honderden keren moeten oefenen en oefenen en oefenen en…….!!